Opdracht 3: Ga erop uit, maak foto's van alles wat reclame is 

De geschiedenis

Altijd reclame

Reclame bestond al ten tijde van het Romeinse rijk: er zijn reclameboodschappen teruggevonden in de ruïnes van Pompeii. Het eerste reclamebureau werd in 1843 door Volney Palmer in Philadelphia opgericht.

1870-1914, Het begin

Rond 1870 komt in Nederland de massareclame tot ontwikkeling. Door de industrialisatie verschijnen er goedkope massaproducten. Lokale mond-tot-mondreclame volstaat niet meer. Concurrentie op grote schaal maakt reclame noodzakelijk. De consument moet met veel zaken nog vertrouwd worden gemaakt (fiets, auto, treinreizen, verpakte koffie en thee enz.).

1915-1930

Tijdens WO I dalen de omzetten, maar is er nog voldoende handel om reclame voor te maken. Branches gaan zich organiseren en professioneler werken. In 1915 maken advertentiebureau’s met uitgevers afspraken over advertentietarieven en kortingen. Uitgevers werken voortaan alleen samen met ‘erkende’ bureau’s.

1930-1940

Door de crisisjaren van 1930-1940 verandert de kijk van de overheid op reclame. Ze voert zelf campagnes (‘Sterk door werk’), staat advertenties toe in overheidsdrukwerk en gemeentes exploiteren plakplaatsen. De overheid beschouwt het fenomeen collectieve reclame, ontstaan in de jaren twintig, als een panacee voor moeilijke tijden. Om de land- en tuinbouw te steunen betaalt de regering mee aan reclames voor zuivel (‘Melk goed voor elk’), groenten en fruit. Reclamemaken wordt een vak. Er komt aandacht voor de psychologie van reclame, marktverkenningen en in 1936 verschijnt het eerste handboek.

1940-1945

Tijdens de bezetting van 1940-1945 gaat de campagne nog enkele jaren door. Ondanks het feit dat er meer vraag dan aanbod is, gaan grote bedrijven als Philips, Unilever en Albert Heijn gewoon door met adverteren. Ze zijn er terecht van overtuigd ‘dat na deze moeilijke tijden normale tijden zulllen aanbreken’. In 1944 komt het economisch leven tot stilstand.

1945-1960

Na de oorlog heerst er schaarste. Veel is op de bon. Voor de reclame zijn het moeilijke tijden. Adverteren in kranten is wegens papiertekort beperkt. Ter besparing van energie is lichtreclame verboden en mogen etalages na half negen ‘s avonds niet verlicht zijn.

In 1958 is er ophef rond het boek ‘De Verborgen Verleiders’ van de Amerikaan Vance Packard. De auteur betoogt dat reclamemakers de consument met geraffineerde psychologische methoden manipuleren tot aankopen. Velen delen die mening, de consument wordt mondiger. 

1960-1975

In 1967 wordt radio- en televisiereclame toegestaan en verschijnt de eerste TV-commercial. Kritiek op reclame laait weer op. Het is ‘de slechte adem van de consumptiemaatschappij’, Dolle Mina voert actie tegen het vrouwbeeld in de reclame en reclames worden door consumentenprogramma’s doorgeprikt. Met resultaat. Omstreeks 1970 besluiten uitgevers collectief advertenties te weigeren waartegen een klacht is ingediend die erkend is door de Reclame Code Commissie.

1975-1990

Vanaf 1981 is de opkomst van mediabureaus. Door de inkoop van advertentieruimte voor meerdere adverteerders tegelijk bedingen zij hogere kortingen. Intussen is in 1980 de Wet op Misleidende Reclame aangenomen terwijl sinds 1983 het maken van reclame geen grondrecht meer is.

1990-2002

Vanaf 1991 komen in Nederland commerciële radio- en televisiestations op de kabel. Veronica, RTL, SBS 6 en -iets later- NET 5, dat zorgt voor een explosieve toename van reclamezendtijd. Tussen 1991 en 1994 groeien de reclamebestedingen met 50% naar 12,3 miljard gulden. Er is een hausse aan publiekstijdschriften, terwijl vanaf 1999 de gratis Metro en Sp!ts bij de treinreiziger gretig aftrek vinden. De levensstijl verandert door het mobieltje en het internet.

Intussen is het publiek de reclame soms beu of raakt erdoor geshockeerd; tussen 1993 en 1998 verdubbelt het aantal klachten bij de Reclame Code Commissie. 

Bron: https://www.de-lijn.nl/de-geschiedenis-van-de-reclame-in-nederland

Bron: Wikipedia /Reclame 

Bron: Wikipedia /Geschiedenis van de reclame in Nederland

De opdracht

  • Je hebt een half uur de tijd voor dit deel van de opdracht
    • Ga erop uit of bij slecht weer maak je gebruik van de computer (vraag eerst aan de docent)
    • Maak foto's van alle voorbeelden van reclame die je onderweg ziet
  • Terug op school bekijk je de foto's en kies de 3 beste reclames uit
    • Van die 3 reclames maak jij 1 nieuwe reclame
      • Op papier
      • Op de computer
      • Een filmpje van 10 seconden
      • Op een andere manier. Overleg dit eerst even met de docent
    • Het onderwerp voor jouw reclame is één van de dieren bij ons op school
    • Sla de 3 foto's die je gebruikt op op de computer
  • Je mag samenwerken i.o.m. de docent

De materialen

  • Mobiele telefoon
  • Fiets of voet
  • Papier
  • Stiften of verf
  • Computer

Het stappenplan

  • Ga erop uit
  • Maak de foto's
  • Kies de beste 3
  • Bedenk je dier
  • Bedenk je reclame
  • Verzamel je materialen
  • Werk je reclame uit
  • Laat het zien aan de docent
  • Ruim alle materialen weer netjes en schoon op

Maak jouw eigen website met JouwWeb